torsdag 31 december 2015

Giv, o Jesus, fröjd och lycka ...


Bildresultat för Årsskifte

Psalm 194

Giv, o Jesus, fröjd och lycka.
Ett nytt år går åter in.
Skulle krav och kors mig trycka,
låt din vilja dock bli min.
Tag mig själv och allt jag har,
Frälsare, i ditt förvar.
Giv oss alla, folk och kyrka,
ny välsignelse och styrka

Herre, hjälp mig noga höra
på det ord jag får av dig,
och ej lyssna blott, men göra
vad du väntar dig av mig,
ha min nästa hjärtligt kär,
kuva hat och ont begär,
hjälpa alla små och svaga,
ingen svika och bedraga.

Jesus, ha mig i ditt minne.
Jesus, för mig närmre dig.
Jesus, prägla du mitt sinne.
Jesus, lär mig lyda dig.
Jesus, styrk min kropp och själ.
Jesus, mig beskydda väl.
Jesus, hjälp när jag får lida.
Jesus, vandra vid min sida.

Jesus, hjälp mig ta till vara
detta nya nådens år.
Bär mig genom sorg och fara,
då min vånda blir för svår.
När mitt timglas runnit ut
och min prövotid är slut,
i din famn låt mig få falla,
Jesus, du mitt allt i alla!
               ...

Text: Johann Rist 1642, kyrkoherde i Wedel, Hamburg
Översättning: Petrus Brask, 1690, översättare, Stockholm
Bearbetning: Britt G Hallqvist 1983, författare och översättare, Lund

Bild: Google