onsdag 16 december 2015

Alla källor springer fram med glädje ...


Bildresultat för Maria sjunger sin lovsång

Psalm 481

Alla källor springer fram med glädje
när Maria sjunger om sin Herre,
och hon böjer sig i tro och tillit.
Du vare lovad, Kristus.

Skriftens dolda mening, dunkla löften
brister nu som knopparna om våren
med en doft från paradisets lunder.
Du vare lovad, Kristus.

Han som tronar i sin höga himmel
blir ett litet svagt och värnlöst foster.
Så har nådens under skett på jorden.
Du vare lovad, Kristus.

O Maria, lär mig dina sånger!
Lär mig älska honom som har vandrat
genom död och grav till ljusets rike.
Du vare lovad, Kristus.

Alla mina källor är hos Jesus,
och de springer fram i Andens glädje
när jag böjer mig och prisar Herren.
Du vare lovad, Kristus.
...

Text: Eyvind Skeie 1977, norsk präst, lärare och författare
Översättning: Britt G Hallqvist 1978, författare och översättare, Lund
Musik: Guttorm Ihlebaek 1979, domkyrkoorganist i Fredriksstad, Norge

Bild: Google