söndag 10 maj 2015

Jag beder, tror och vet ...


Bildresultat för Bön


Psalm 525

Mitt hjärta, fröjda dig,
må själ och sinnen röras.
Låt andakt av din bön
allt upp i himlen höras.
Ty Fadern kallar dig
i Jesus Krist, sin Son.
Så bär i tro nu fram
din bön till nådens tron.

Bed till din Fader kär:
han själv befallt dig bedja.
Bed i din Broders namn:
han lovat för dig vädja.
Bed som din Tröstare
dig lär, med ord han ger.
Du kan helt säkert tro:
Gud hör allt vad du ber.

Du ser Guds hjärtelag:
så tvivla ej och tveka.
Hans ord, hans rika nåd
kan inget gott dig neka.
Vad dig omöjligt syns,
det vill hans fadershand
dig giva, ja, långt mer
än du ens tänka kan.

Så kommer jag, min Gud,
i Jesu namn rätt glader
och säger i fast tro:
Jag är ditt barn, min Fader.
Jag beder, tror och vet
att du min bön upptar.
Du vill, du kan, du gör
vad du mig lovat har.

             ...

Text: Johann Olearius 1671, teolog och hymnolog, Sachsen
Översättning: Gustaf Ållon 1694, kamrer vid sjötullen i Stochkolm
Bearbetad: Ragnar Holte 1985, professor i etik, Uppsala
Musik: Johann Crüger 1647, tonsättare och kantor, Berlin


Bild: Google