fredag 5 juli 2019

Befrielse och glädje ...

Tredje söndagen efter trefaldighet




Text:"Gläd er med mig, jag har hittat myntet som jag hade förlorat.
På samma sätt, säger jag er, gläder sig Guds änglar över en enda syndare som
omvänder sig". Luk 15:9-10




Det handlar om befrielse och glädje i dagens evangelium. Glädjen är sådan att
den måste delas med grannar och vänner. Den glädjen är aldrig något man kan göra
sig förtjänt av genom att hålla regler och bud. Glädjen och lovsången springer fram
ur hjärtat som vill brista av glädje när man fattat Guds stora godhet.




Dagens bön
O, Gud du som inte upphör att söka dem som gått vilse
och leda dem som vunnits av din kärlek, ge oss en sådan tro
på vår Frälsare, så att vi alltid älskar och ärar ditt namn.
Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre. Amen




Psalm 702:1
Jag vill ge dig, o Herre, min lovsång,
jag vill tacka med skönaste ord
för din kärlek och nåd som är gränslös,
jag vill tacka för allt gott du gjort.
Jag vill göra mitt liv till en lovsång till dig,
där var ton skall en hyllning till dig bära.
Och i dagar av glädje och dagar av sorg
vill jag leva var dag till din ära.
Text: Christer Hultgren