söndag 30 juni 2019

Kallelsen till Guds rike ...

Andra söndagen efter trefaldighet


Text: "Följ mig"!  Mark 2:14


En dag blev vändpunkten i Levis liv. Han satt vid sitt arbete i tullhuset.
Då ljöd plötsligt en röst, fast och bestämd men fylld av innerlig kärlek: "Följ mig!"
Då följde Levi Jesus. Man blir gripen av denna friska, raka beslutsamhet.
Han hade träffat sitt val. Han hade funnit livsglädjen och frid med Gud.


Dagens bön
Jesus Kristus, som inbjuder oss att följa dig,
gör oss öppna och beredda så att vi känner igen din kallelse
och med förtröstan tar emot det liv som du ger oss i ditt rike
nu och i evighet. Amen


Psalm 225: 1-2,5
Jesus är ute och söker. Vem skall han finna i dag?
Vem skall i dag honom svara: Herre, du ser: här är jag.


Han sin förlåtelse ger dig, när du din synd honom ger.
Då blir du hans. Från hans kärlek inget kan skilja dig mer.


Jesus är ute och söker, stannar och böjer sig ner,
säger mitt namn, och jag svarar: Herre, åt dig jag mig ger.
Text: Anders Frostenson