lördag 19 januari 2019

Törsten och källan ...

Inför Andra söndagen efter trettondedagen


Text: " Den som tror på mig, ur hans inre skall det flyta strömmar
           av levande vatten". Joh 7:38


Det finns även hos oss "nutidsmänniskor" en törst. Törsten efter ett djupare och rikare liv.
Törsten efter mening och helhet. Den törsten är vårt mänskliga adelsmärke.
Förf. Johannes Edfeldt skriver om hur en längtande människa känner det och hur vi
finner det som stillar törsten:


"Ett är nödvändigt att färdas mot brunnar.
Djupt i skogen av tätnande år
längta våra förtorkade munnar
efter dälden där vattnet går.
Lyssna vi spänt till vad ådern förkunnar,
dold under livets törnesnår.
Först som försmäktande, överkörda
människosjälar, som bristen känt,
närmas vi, dignande under vår börda,
det som är Ande och inåtvänt.
Får vi ta del av det oerhörda,
väntar oss brunnens sakrament.
Blickstilla speglar dess vattenhinna
rymder av hisnande opal.
Hemliga källsprång sorla och rinna
inne i brunnens och ekots dal.
Pressas mot läppar, som hetta och brinna,
drycken, gåtfull och evighetssval".


Bön
Du som är livets källa:
hjälp mig att gå djupare in i den törst som leder till dig.
I mötet med dig springer källan fram ur mitt eget inre.
Befria mig från det som hindrar mig att upptäcka dig.
Hjälp mig inse att bara den förändring som börjar inifrån kan förnya.
Förvandla mig från öken till källa. Gör mig till din Andes bägare,
som flödar över och ger vidare åt andra som törstar.
Bön:Michael Bjerkhagen


Psalm 236:1-2
Guds källa har vatten tillfyllest, en gåva av strömmande liv,
den äger vad alla behöver, det räcker för dig och för mig.


Guds källa oss renar från synden, dess vatten uppståndelse ger,
av strömmarna blommar det torra, det räcker för alla som ber.
Text: Bo Setterlind