lördag 4 juni 2016

Allt är redo! Lyssna alla ...


Psalm 534

Allt är redo! Lyssna alla! Genom mörker natt och nöd
ljuder rösten  som vill kalla oss ur fångenskap och död.
Budet över världen går att vår frälsningstimme slår!
Gud till alla folk och länder sträcker ut sin kärleks händer.

Gud sin kärlek dig förklarar, alltid har han haft dig kär.
När i tro du honom svarar fri från  all din skuld du är.
Glad han den vill ta emot som sig ångrar och gör bot.
Den sin skuld och brist bekänner räknar han bland sina vänner.

Men om du ditt hjärta sluter för den röst som varnar dig,
och din Gud i trots förskjuter, när han kallar dig till sig:
du skall veta att till slut rinner nådens timme ut.
Dörren stängs för dig, för alla. Aldrig mer skall Gud dig kalla.

Men om du i sorg och smärta till din Gud om frälsning ber,
ångrar dig av allt ditt hjärta, Gud dig frid och frihet ger.
Tro hans evangelium! I hans hus finns många rum.
Så hans kärlek skall dig nära att din tro kan frukter bära!

Dig, min Frälsare, jag beder, att ditt ord får leda mig,
att din röst min vandring leder steg för steg, på väg mot dig!
Ge mig kärlek, tro och hopp, styrka av ditt blod, din kropp.
Hjälp mig du i varje fara. Låt mig din för alltid vara!
                                       ...

Text: Okänd svensk författare 1767
Bearbetad: Christopher Dahl 1807, teol. professor i Uppsala
                  Jan Arvid Hellström 1983, professor, biskop i Växjö
Musik: Genéve 1551