måndag 23 maj 2016

En vanlig dag ...


Psalm 946

En vanlig dag
när inget särskilt händer
kan ge mig det som jag behöver mest.
En dag som syns mig
grå och utan mening
kan himmelrikets Herre
bli min gäst.

En vanlig dag
satt tiggaren vid vägen,
en dag som tusen dagar var förut,
och någon stod där,
rörde vid hans ögon,
och han som varit blind
såg världens ljus.

En vanlig dag
gick synderskan till brunnen,
drack vatten ur en evig källas djup.
En vanlig dag
då kan det största hända,
ty allt blir möjligt
när vi tror på Gud.

En vanlig dag
går Gud omkring på gatan.
Han stannar där de andra går förbi.
Ett ord, en blick
och den som varit utstött
blir löst från rädslan,
reser sig, är fri.

En vanlig dag
när ingenting vi väntar
kan Mänskosonen säga till oss så:
Det är din dag
och en av mina dagar
och genom mig till andra
skall du nå.
                  ...

Text: Anders Frostenson 1970, 1984
Musik: Lars Hernqvist 1992, kyrkomusiker och tonsättare