lördag 4 april 2015

Vad skall till tack jag säga ?





Psalm 454

När jag den törnekrona för mina tankar har
som synden att försona, du, Herre Jesus, bar,
då brinner allt mitt hjärta av tacksamhet mot dig.
Jag vet att dödens smärta du smakat har för mig.

Och vad som förr min ära och stolthet var blev skam,
men vad jag borde bära, det bar du själv, Guds lamm.
Nu allt du mig förlåter. Jag fri från skulden går,
och livet vänder åter. Med dig jag leva får.

Vad skall till tack jag säga, o Herre Jesus min?
Du skall mitt hjärta äga och jag bli evigt din.
Då skall jag, dig till ära, hos dig, som räddat mig,
få livets krona bära och evigt lova dig.

                            ...

Text: Philipp Friedrich Hiller 1762, kyrkoherde i Württemberg
Bearbetad: Severin Cavallin 1874 kyrkoherde i Vellinge
                  Göran Bexell 1983, professor i etik, Lund
Musik: Hans Leo Hassler, 1601, tysk organist, Dresden


Bild: Google