torsdag 2 april 2015

Den stunden i Getsemane ...



Bildresultat för Jesus i Getsemane


Psalm 139

Den stunden i Getsemane
inför mitt sinne står.
Där utstod Jesus för vår skull
en kamp så tung och svår.
Jag glömmer ej Getsemane
där Jesu kamp jag sett.
I nattens bön hans vilja blev
med Faderns vilja ett.


När han i dunkel örtagård
i ångest för oss led,
han av all världens synd och skuld
till jorden tyngdes ned.
Jag glömmer ej Getsemane
där Jesu kamp jag sett.
I nattens bön hans vilja blev
med Faderns vilja ett.

Den vånda som han uststod där
ej någon fatta kan,
och ej hur dyr den segern var
som Jesus åt oss vann.
Jag glömmer ej Getsemane
där Jesu kamp jag sett.
I nattens bön hans vilja blev
med Faderns vilja ett.

Men Jesus, blir min kärlek kall
och bort jag går från dig,
så visa mig Getsemane
och vad du led för mig.
Jag glömmer ej Getsemane -
din kamp jag där har sett
och hur i bön din vilja blev
med Faderns vilja ett.

               ...

Text: Edvard P Hammond 1866, amerikansk sångförfattare
Översättning: Carl Boberg 1895, predikant, riksdagsman
Bearbetning: Karin Hartman 1984
Musik: Asa Hull 1867, amerikansk kompositör


Bild: Google