måndag 26 augusti 2019

Nåden överraskar ...

"Inte sju gånger utan sjuttiosju gånger". Matt 18:22


Det är detta Petrus står och räknar på när Jesus berättar liknelsen om den
obarmhärtige medtjänaren med den obetalda skulden. Då talar Jesus om
den siffra som är en symbol för oändligheten. Petrus blir konfunderad tills
han förstår att det är själva räknandet som Jesus underkänner.
Himmelriket har sitt eget räknesätt. Den totala synden har inga siffror.
Därför behöver vi minnas hur det står i bönen:" Förlåt oss såsom vi förlåter".
Förlåtelsen från Gud måste förvandla vår egen förlåtelse. Där syndernas
förlåtelse är, där är liv och salighet. O, vilken gåva!


Bön
Evige GUD, du som har all makt och som älskar oss mer än vi förtjänar,
omslut oss med din barmhärtighet och nåd. Amen


Psalm 545:1-2
O Jesus, rik av nåd,
nu med ditt bud och råd
jag frambär mitt bekymmer,
den skuld som hjärtat tynger.
Du dömer och förlåter,
du ger mig glädjen åter.


Du är min enda tröst,
du har mig återlöst.
Vad än jag har förbrutit,
har du mig ej förskjutit.
Du på min synd ej tänker,
i havets djup den sänker.
Text: Johann Heermann