lördag 11 maj 2019

Vägen till livet ...

Fjärde söndagen i påsktiden

Ord av Jesus: "Jag är vägen sanningen och livet". Joh 14:6

Vägen, sanningen och livet - det är tre bilder av samma verklighet.
Med dessa bilder låter han oss ana vidden av kärlekens evangelium.
Och alla bilderna möts i honom själv. Han är vägen och ger riktning hemåt.
Han är sanningen och ger vilan inåt. Han är livet mitt i verkligheten.


Dagens bön
O Gud, du som med din sannings ljus
leder dem som far vilse in på den rätta vägen,
kom med din nåd till alla som bekänner Kristus,
så att vi vänder oss från det onda och följer det goda.
Genom  din Son Jesus Kristus vår Herre. Amen


Psalm 266:1
Säg mig den vägen som drager till livet,
den som är en gång utstakad av Gud!
Säg mig det frälsande rådet Gud givit
i sina sändebuds utgångna ljud!
Kära själ, jag råder dig" ,
svarar Jesus, "uppsök mig!"
Text: Lars Linderot