lördag 6 april 2019

Försonaren ...

Femte söndagen i fastan


"Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv". 2 Kor 5:19


Hela försoningsverket är Guds verk. Vår Gud är inte en hämndgirig Gud,
som bara motsträvigt låter försona sig. Han har själv tagit initiativet och
han har själv genomfört verket. Synden måste sonas. Jesus måste ge sitt liv
för att rädda oss. Så handlar Gud i kärlek till oss.


Dagens bön
Försoningens Gud,
vi tackar dig som sände din Son för att rädda världen.
Av din kärlek lever vi. Omslut oss med barmhärtighet
och hjälp oss att ta emot din nåd. Amen


Psalm 45
Jesus för världen givit sitt liv:
öppnade ögon Herre mig giv.
Mig att förlossa offrar han sig,
då han på korset dör ock för mig.


O vilken kärlek, underbar, sann!
Aldrig har någon älskat som han.
Frälst genom honom, lycklig och fri,
vill jag hans egen evigt nu bli.


Tag mig då, Herre, upp till ditt barn,
lös mig från alla frestarens garn.
Lär mig att leva, leva för dig,
glad i din kärlek, offrande mig.
Text: Lina Sandell