lördag 23 mars 2019

Guds mäktiga verk ...

Jungfru Marie bebådelsedag ...


"Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske mig som du har sagt". Luk. 1:38


Bön
Gud, du använde den unga Maria i din tjänst, som mor till Jesus.
Du gav henne mod att säga ja, du gav henne kraft att våga.
Hon sjöng ditt lov med starka toner när hon berättade om härskarna
som du störtar och om de anspråkslösa som du lyfter upp.
Lär mig, Gud, din grammatik, ditt mönster.
Tag mig i anspråk och ge mig den kraft jag behöver.
Låt mig få sjunga ditt lov som Maria med ditt budskap till dagens samhälle.
Text: Kyrkoårets gudstjänster


Psalm 935: 1, 4-5
Vi sjunger med Maria
på denna glädjedag
en lovsång till Guds ära
för allt vad han oss gav,
ty heligt är hans namn,
ja, heligt är hans namn.


Han håller sina löften,
han är förbundets Gud,
och därför med Maria
vi höjer lovets ljud,
ty heligt är hans namn,
ja, heligt är hans namn.


Och överallt där kyrkan
församlas på vår jord
Maria prisas salig,
som trodde på hans ord,
ty heligt är hans namn,
ja, heligt är hans namn.
Text: Eyvind Skeie v 1-4
v 5 Catarina Broome