måndag 3 december 2018

Guds rike är nära ...

Inför Andra söndagen i advent


"Mitt ibland er står en som ni inte känner. Joh 1:26


Mitt ibland oss står Kristus. Därför finns Guds rike mitt ibland oss.
Det finns, inte bara som en invärtes känsla, utan som en livsgemenskap
med honom. Därför kan Guds rike födas inom oss, när vi öppnar vår
inre tomhet för honom.


Dikt
Tiden är inne..
Tack, för att tiden inte är ute, inte än.


Min omvändelses tid kan vara nu.
Bara jag vågar.
En ny färdriktning, ett nytt livsinnehåll,
ett nytt livsmål.


Mitt ibland oss finns Du.
Jag vet det.
Nu vill jag komma dig nära.
Tiden är inte ute,
inte än.
Caroline Krook


Psalm 109:2
Han kommer hit, en Mänskoson,
ur Faderns rike fjärran från
och gästa vill vår boning.
Han kommer ned till jordens grus
med himlens kärlek, nåd och ljus
och bjuder oss försoning.
Ett sken är nu i öster tänt -
det är advent, det är advent.
Text: Carl Broberg