tisdag 12 juli 2016

Den säkra grunden ...


Psalm 245: 1-3, 8

Jag nu den säkra grunden vunnit
som håller hoppets ankar kvar.
I Jesus Kristus jag den funnit,
den lades innan världen var.
Orubblig, trygg den grunden står
när himmel och när jord förgår.

Ett hjärta finns som sig förbarmar
mer kärleksfullt än vi förstår.
Gud väntar oss med öppna armar,
och nåd de ångerfulla får.
En tillflykt i all nöd jag vet,
och det är Guds barmhärtighet.

O djup av nåd som synder våra
i Kristi död begravit har!
Han läker såren, djupa svåra
och är i domen mitt försvar.
Ty Kristi blod i evighet
högt  ropar om barmhärtighet.

På denna grund jag vill förbliva
i alla mina levnadsår.
Den skall mig stödja, lyfta, liva,
så länge hjärtat i mig slår.
Sen sjunger jag i evighet:
O djup av Guds barmhärtighet.
                     ...
Text: Johann Andreas Rothe 1722, 1727, tysk kyrkoherde
Bearbetad: Carl David af Wirsén 1889, fil dr professor i Uppsala
                  Britt G Hallqvist 1984, författare och översättare, Lund
Musik: Hamburg 1690