lördag 27 februari 2016

I din nåd på oss du tänker ...


Psalm446

Dig, min Jesus, nu jag skådar,
när emot den stad du går
som förödelsen snart når,
och du säger under tårar:
"O, att du i dag fick se
vad som fred åt dig kan ge!"

Glädjen sig till alla sprider
som har väntat utanför.
Palmer för din fot man strör.
Genom portarna du rider.
Alla ropar med en röst:
"Hosianna, Sions tröst!"

Du som mänskohjärtat känner
vet att hyllningen du får
snart i glåpord övergår.
Ensam skall du utan vänner
höra ropen inom kort:
"Korsfäst! Bort med honom, bort!"

I din nåd på oss du tänker
och ett testamente gör,
innan du för alla dör.
Du i vin ditt blod oss skänker,
du din kropp oss ger i bröd,
oss till styrka i vår nöd.

Du som mättar våra munnar,
i vår vardag låt oss där
visa andra vem du är.
Hjälp, att vi din död förkunnar,
din uppståndelse, ditt liv.
Herre Jesus, kraft oss giv.

Hjälp mig, att jag aldrig glömmer
dig som ger mitt hjärta ro.
Bed för mig och stärk min tro,
du som en gång världen dömer.
Jesus, led oss vid din hand
in i himlens glädjeland.
               ...

Text: Okänd svensk författare 1765
Bearbetad: Christopher Dahl 1793, teol dr, professor i Uppsala
                  Anders Frostenson 1978, kyrkoherde och psalmförfattare
Musik: Heinrich Albert 1641, tysk organist