onsdag 26 augusti 2015

Jag behövde en nästa...



Bildresultat för Den barmhärtige Samariern

Psalm 97

Jag behövde en nästa, var du där, var du där?
Jag behövde en nästa var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag var hungrig och törstig, var du där, var du där?
Jag var hungrig och törstig, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag var frusen och naken, var du där, var du där?
Jag var frusen och naken, var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Jag behövde din hjälp, men var du där, var du där?
Jag behövde din hjälp, men var du där?
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser, var du där?

Du kan resa långt bort, och jag är där, jag är där.
Du kan resa långt bort, och jag är där.
Varken tro eller ras eller namn sätter gränser. Jag är där.

                              ...

Text: Sydney Carter 1965, sångförfattare och tonsättare, London
Översättning: Anders Frostenson 1968, 1984
Musik: Sydney Carter 1965

Bibelord:
Vers 1.. en nästa
"Vilken var den överfallne mannens nästa "?  Luk 10:36

Vers 5.. jag är där
"Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet,
skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand". Psalt 139: 9-10


Bild: Google