lördag 20 september 2014

Jesus, du min glädje ...




        Jesus, du min glädje!


Psalm 354

Jesus du min glädje,
ingenstans i världen finns en tröst som din.
Mer än jag kan säga ger du mig att äga,
salighet och liv.
O, Guds Lamm på korsets stam!
Du som ej dig själv har skonat
mig med Gud försonat.

Vad i världen finnes,
vad jag där kan vinna, ära, guld och pris,
skall med hast försvinna, skingras som en dimma,
smälta som en is.
Det går bort. Dess tid är kort.
Jesus, du hos mig förbliver
och mig livet giver.

Möda, sorg och tårar,
allt som hjärtat sårar, synd och dödens kval
kan min kraft försvaga men ej från mig taga
vad i dig jag har.
Allt du vet. För mig du ber.
Till ditt barn du tar mig åter
och min synd förlåter.

Din vill jag få vara,
gärna platsen taga nederst vid ditt bord.
Där bland bröder, systrar,
Jesus, vill jag lyssna till din röst, ditt ord.
Där i dig jag har den frid
som jag inte fann i världen,
Jesus, du min glädje.


Text: Johann Franck 1653, borgmästare i Guben, Tyskland
Översättning: Johan Schmedeman 1694, överpostdirektör i Stockholm
Bearbetning: Anders Frostenson 1977
Musik: Johann Grüger 1653, tonsättare och kantor i Berlin


Bild: Google