tisdag 28 oktober 2014

Mästaren




Ytterligare några dikter av Bo Setterlind.

Dikten Mästaren säger mycket om poeten Bo Setterlind.
Nåden att få vara Guds poet i ödmjukhet, tillit och tacksamhet.

Mästaren
Aldrig mer ett ont ord
om trasiga fioler!
En gång hörde jag Mästaren spela
på bara två strängar.
Han stod bland träden
och spelade på sitt älsklingsinstrument,
hymn efter hymn, visa efter visa,
utkristalliserad smärta,
och jag visste:
Den fiolen var jag!
Andra skulle inte ha ansett mig värd
att spela på, men i hans händer dög jag!


Glädjen i Jesus
Ljudet av Hans fotsteg gör min glädje fullkomlig,
fyller mitt liv med en sällsam musik,
vare sig den kommer till mig om dagen eller om natten,
väcker den hos mig en längtan efter Honom,
som har skapat mig.

Ljudet av Hans fotsteg kommer mig att lyssna
efter det budskap som fängslat människor i alla tider.
Kärlekens budskap: att ingen lever förgäves
så länge Han går ut och söker.

Hjärtats älskare
vare Hans namn!
Oförstörbara Musik!
Vandrande Land!
Ljudet av Hans fotsteg gör min glädje fullkomlig,
fyller mitt liv med Evighetens sötma,
vare sig den kommer till mig om dagen eller om natten,
väcker den hos mig en åtrå efter Honom,
som har skapat mig.


Önskan
En önskan är vi alla ense om:
att Livet segrar!
Att allt det onda, krig, sjukdom, svält,
förtryck och lögn, tar slut.

Vi människor är alltför bundna vid Jorden,
och därför väver vi alltjämt vårt liv
med otillräckligt inslag av det bortomjordiska.
En älskar dagens, en annan nattens färger,
och mönstret skiftar
alltefter vars och ens erfarenheter,
men ingen kommer ifrån detta faktum,
att våra livs slutliga utseende också beror av
hur vi väver och vad vi själva föredrar
att ta med i det grannlaga arbetet.

Var rädd om livet,
det skall glädja dig,
var rädd om ljuset,
det skall leda dig,
var rädd om mörkret,
det skall skydda dig,
var rädd om slutet,
det skall rädda dig.


Bild: Google