Tankar omkring texter skrivna av olika författare samt egna texter, tankar och upplevelser.
fredag 14 mars 2014
Läroboksförfattare
Britt G Hallqvist kunde lyssna till barn och identifiera sig med deras tankar.
I barnens värld kan allting tänkas ske. Fantasin har inga gränser för dem. Och inte heller för författarinnan Britt G. "Kanske beror det på en viss inneboende barnslighet", säger hon.
Man skulle också kunna tala om hennes förmåga att lyssna till barnen och identifiera sig med deras tankar. Hennes skapande fantasi och handlaget med ord och rim var också betydelsefullt för att barnen skulle förstå det hon skrev.
Med tanke på hennes framgång som barnboksförfattare blir man inte förvånad över att hon mycket tidigt blev anlitad som läroboksförfattare. Hon har en stor produktion skolböcker bakom sig och en betydande del av hennes författarskap har ägnats åt skolan. Många lärare som använt hennes böcker har funnit dem vara bland det bästa som erbjöds. Att böckerna var eftertraktade kan man förstå eftersom förläggarna ständigt gav henne nya beställningar, och upplagorna kom att stiga.
Britt G var själv ute och tjänstgjorde som lärare, vikarierade vid olika tillfällen och i skiftande skolmiljöer, vilket gav henne värdefulla erfarenheter till att skriva läroböcker. Henns första insats i produktionen skolböcker var en enkel och lättfattlig bok om ordkunskap. Det är en ordbok, delvis på rim för barn i 7-10-årsåldern, där de skulle lära sig att slå upp orden som i en alfabetisk uppställd ordbok och sedan läsa vad orden betyder.
Innehållet är samlat kring en familj på Krusbärsvägen 8 i en småstad, och familjemedlemmarna, katt och hund uppträder hela tiden i texten. Orden förklaras genom att sättas in i en för alla känd situation eller också med synonymer. Till exempel när hon ska förklara ordet hänga så skriver hon:
"Apan hänger i sin svans
på en gren och gungar,
Visslar Gubben Noak för
krokodilens ungar".
Om något barn vill veta vad som menas med rim och slår upp ordet, så ges detta exempel:
"Noa byggde sig en båt
därför slapp han att bli våt".
Rim och ramsor brukar tilltala barn och det finns det mycket av i den lärobok för "småskolan" som Britt G sammanställde under namnet "Versboken". Där finns folkvisor och barnverser, skämtrim och gåtor. Där finns spåramsor som barn använder när de plockar prästkragarnas blomblad för att få veta var de ska bo eller vad de ska äta. Bland verserna finns dikter och några bibelvisor t ex "Lammet och herden", som senare återkom i Kyrkovisor för barn. Det finns också ett Bibliskt ABC i boken.
Adam kommer först av alla
Babels torn var dömt att falla.
Cederträ till tempelbygge
sände Hiram hem från hygge.
Daniel var inte feg
ner till lejonen han steg.
Esau åt soppa röd
när hans broder Jakob bjöd.
Filiste´ var Goliat, jätten,
stridsklädd steg han fram på slätten.
Hanen gol, så gällt det lät,
då gick Petrus ut och grät.
Israel och Juda länder,
föll i fiendens händer.
Kain var en åkerman,
plog och hacka hade han.
O s v