tisdag 3 februari 2015

Så går en dag än från vår tid ...




Psalm 188

Så går en dag än från vår tid och kommer icke mer,
och än en natt med Herrens frid till jorden sänkes ner.

Men du förbliver den du var, o Herre, full av nåd,
och våra nätter, våra dar du tecknat i ditt råd.

Trygg i din vård jag lämnar mig, när solen från oss flyr,
och gladligt skall jag prisa dig, när dagen åter gryr.

Men om det stilla dödens bud i denna natt jag hör,
det är min tröst, att din, o Gud, jag lever och jag dör.

.....

Psalmen förmedlar en känsla av trygghet och fötröstan
inför nattens vila och trygghet och förtröstan i tron.

Personligen minns jag att vår lärare avslutade skoldagen med att hon satte sig vid orgeln
spelade denna psalm och sjöng den med oss elever.


Text: Christoph Friedrich Neander  1766, svensk kyrkoherde i Grenzhof  (nuv Lettland)
Översättning: Johan Olof Wallin 1814
Musik: Adam Krieger 1656, organist i Leipzig


Bild: Google