torsdag 12 februari 2015

Låt mig få höra om Jesus ...



Bildresultat för jesus

Psalm 46

Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord,
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord,
sången som änglar i natten sjöngo för herdar en gång:
Ära ske Gud i det höga, frihet från bojornas tvång.
Låt mig får höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord,
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord.

Säg mig det åter och åter hur på vår jord han gick kring,
frestad, föraktad och ringa, ägande själv ingenting.
Synderna mina dem bar han, smärtorna tog han på sig,
redo att hela och hjälpa, redo att uppoffra sig.
Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord,
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord.

Låt mig få höra om korset, kvalen och smärtan han led.
Visa mig graven i berget där man hans kropp lade ner.
O, vilket under av kärlek: Det var för mig som han dog,
det var för mig som han uppstod. Herre, min Gud, det är nog.
Låt mig får höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord,
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord.

                                       ...

Författare till denna psalm är Fanny Crosby van Alstyne, född i New York.
Hon blev blind strax efter födelsen på grund av en svår ögoninflammation som inte kunde botas.

Det berättas att Fannys mormor läste ur bibeln för henne under barndomsåren.
På det sättet lärde hon sig många bibliska texter utantill.
Hon blev så småningom lärare på det blindinstitut i New York, där hon själv varit elev.

Fanny Crosby gifte sig med en blind musiker vid namn Alexander van Alstyne.
Ingen utländsk författare har bidragit med så många psalmer och sånger, till gudstjänstlivet
i vårt land, som Fanny Crosby van Alstyne.
Fanny Crosby avled vid 95 års ålder.


Text: Fanny Crosby van Alstyne 1880
Översättning: Karl Larsson 1904,  kommendör i Frälsningsarmén
Bearbetad: 1959
Musik: John R. Sweney 1880, amerikansk musiklärare


Bild: Google