onsdag 7 januari 2015

Nu segrar alla trognas hopp ...






Psalm 132

Nu segrar alla trognas hopp: vid änglars lovsång
rinner opp en salig morgonstjärna
Den stannar över Herrens hus,
och folken skola i dess ljus församla sig så gärna.
Stort ljus, klart ljus nedergjutes, natten slutes,
dagen börjas att kring hela världen spörjas.

I nåd och sanning bland oss bor den dolde Guden,
mild och stor, en Frälsare för alla.
Vi skåda nu  hans härlighet som ende Sonens härlighet
och till hans fötter falla. Hav tröst, mitt bröst:
gläds att Ordet kött är vordet, Gud förklarad
och hans kärlek uppenbarad.

O gläds, min själ, och sjung hans pris,
som öppnat dig det paradis vars port din synd tillslutit.
O gläds att Gud förbarmar sig och huld förnya vill med dig
förbundet, som du brutit. Ära vare Gud i höjden!
Friden, fröjden, helig vilje sig från jorden aldrig skilje.


Författare till psalmen är Samuel Hedborn, född i ett fattigt soldattorp i Heda, Östergötland.
Genom att många av bygdens folk ställde upp för att ge ekonomiskt stöd kunde han studera.
Efter studier i Linköping och Uppsala prästvigdes Hedborn 1809. Han tjänstgjorde som präst
ett år och begärde sedan tjänstledighet på grund av sjukdom.
Under denna tid började han skriva psalmer.
Han har själv sagt om denna tid: "Mitt hjärta har velat tacka livets Herre, som förlänat mig
flera dagar än jag förmodade, och min tunga har velat uttala hans lov".

Psalmen är verkligen en lovsång: "O gläds min själ, och sjung hans pris, som öppnat dig
det paradis..."

Hedborn har också publicerat ett stort antal dikter, av vilka hans vaggvisa " Ute blåser
sommarvind" är den mest kända.

Hedborn blev frisk från sin sjukdom och fortsatte sin prästtjänst, från 1820 som kyrkoherde i
Askeryds och Bredestads församlingar i Östergötland.


Text: Samuel Johan Hedborn 1811
Bearbetning: Johan Olof Wallin 1819
Musik: Philip Nicolai, präst och tonsättare, Hamburg


Bild: Google