lördag 17 oktober 2015

Lär mig höra din röst ...


Bildresultat för bedjande händer

Psalm 792

Lär mig höra din röst på bussen en novembermörk
morgon i stan. Lär mig se dina ögon i vimlet
en lördag på köpcentrumsplan.

Lär mig se dina hungrande händer, som sträckes mot
rikemans bröd. Lär mig, Herre, att du själv lider
i förtryck, förnedring och nöd.

Lär mig höra ditt rop från cellen genom anstaltens
hårda betong. Lär mig höra din gråt i kvällen
genom kyrkrummets aftonsång.

Allt jag gjort mot dessa de minsta, så löd dina egna ord,
har jag gjort dig, min Gud och Herre,
som är här hos oss på vår jord.

Förlåt mig min präktighets otro. Förlåt mig min
ohörsamhet - och ge mig rättfärdighetshänder
mot förnedring och ofrihet.
                                    ...

Text: Arne H Lindgren 1977, författare och lyriker, Lund
Musik: Hans Nyberg 1977, kantor och tonsättare, Hemsön i Ångemanland

Bild: Google